Voorstraat 63 Noordwijk

Acne behandeling bij Kiewiet de Jonge Kliniek

Acné en acné littekens

Acne behandeling bij Kiewiet de Jonge Kliniek

Afkomen van acné en acné littekens

Acné is een aandoening van de talgklieren. De huid bevat op elke vierkante centimeter ongeveer vijftien talgklieren. Om de huid soepel te houden, produceren ze talg (huidsmeer). De talgklieren monden uit in haarzakjes. Acné ontstaat als de openingen van de haarzakjes verstopt raken. Vaak gaat het ook om een combinatie van factoren zoals: een verhoogde talgproductie; een stoornis in het verhoorningsproces (verschilfering); een afsluiting van het talgklierkanaal; bacteriën die van nature in het haarzakje en in de talgklieren aanwezig zijn of hormonale veranderingen. De mate waarin deze factoren aanwezig zijn bepaalt of iemand last krijgt van acné. Ook een ongezonde levensstijl, onevenwichtige voeding en roken kunnen bijdragen aan acné.
Lees op Wikipedia meer over acné.

Huidverzorging

Bij een huid met acné is een goede huidverzorging heel belangrijk. Het begint natuurlijk met de basisverzorging: elke dag mild reinigen en de huid daarna zachtjes droogdeppen. Maar om écht verschil te maken zijn er specifieke crèmes nodig die de bacteriën remmen, verstopping van de talgklieren voorkomen en de talgproductie verminderen. De middelen en medicijnen die wij u kunnen voorschrijven werken intensiever dan de producten die u gewoon in de winkel kunt kopen. Vandaar dat het resultaat ook vaak beter is.

Behandeling van acné

De huidtherapeut behandelt lichte en ernstige acné. Dit gebeurt vaak in combinatie met een behandeling door de arts. Daarnaast geeft de huidtherapeut adviezen waarmee de patiënt zelf de acné kan aanpakken. Een actieve bijdrage van de patiënt is voorwaarde voor succes.
Een behandeling door de huidtherapeut kan onder meer bestaan uit: dieptereiniging van de huid, bijvoorbeeld door een peeling. Hierbij worden de dode, losse huidcellen verwijderd, zodat ze de porie niet meer blokkeren. Wanneer een huid regelmatig wordt gepeeld, zullen mee-eters niet zo snel meer ontstaan.
Door een speciale massage die de doorbloeding van de huid verbetert zijn mee-eters gemakkelijker te verwijderen. Tegelijkertijd verbetert de zuurgraad van de huid waardoor minder ontstekingen ontstaan. De massage bevordert ook de genezing van acné –littekens.

Acné littekens

Acné littekens kunnen verder alleen worden behandeld als we te maken hebben met een NIET- actieve acné. De littekens worden dan behandeld met de gefractioneerde CO2 – laser die de huid met een matrix van laserstralen injecteert waardoor de huid nieuwe gezonde huidcellen aanmaakt. Hierbij wordt als het ware een nieuwe huidlaag verkregen waar het acné- litteken in verdwijnt.

Oorzaak

Een mix van overmatige talgproductie en dode huidcellen verstoppen de uitgangen van de talgklieren die hierdoor afgesloten raken. In de talgklieren bevinden zich bacteriën, die de talg omzetten in vetzuren. De talg wordt afgescheiden via een afvoerbuisje, dat het haarzakje doorboort. Zijn deze haarzakjes verstopt kan er acné ontstaan. Door de opgehoopte talg en de irriterende vrije vetzuren zet de verstopte talgklier steeds verder uit en scheurt uiteindelijk open. De irriterende stoffen komen in de aangrenzende huid terecht en veroorzaken een ontsteking. Hierdoor ontstaan pukkels en puistjes.

Veel mensen ervaren acné als zeer hinderlijk en cosmetisch storend in hun dagelijks leven. Acné kan bovendien blijvende littekens achterlaten. Gelukkig zijn er diverse behandelingen van acné mogelijk waardoor ook littekenvorming kan worden voorkomen

Hoewel de behandelingsmogelijkheden de laatste jaren enorm zijn toegenomen, blijft acné vaak een aandoening met een chronisch karakter. Maar in veel gevallen kan acné wel zo behandeld worden dat de huid rustig blijft en littekenvorming wordt voorkomen.
De keuze van de behandeling hangt af van de ernst en uitgebreidheid van de ontsteking, de leeftijd, het geslacht, en het eerdere gebruik van medicatie.

De Kiewiet de Jonge Kliniek biedt u een aantal oplossingen waarmee acné goed kan worden behandeld:

• Medicijnen die de versterkte verhoorning van de afvoergang bij acné tegengaan
  • Medicijnen die de groei van bacteriën tegengaan en de ontsteking remmen
  • Behandeling door de huidtherapeute (dieptereiniging van de huid)
  • Behandeling van de huid met fruitzuur/salicylzuur peeling
  • Verwijderen van littekens met de CO2-laser

In eerste instantie vindt een intake-gesprek plaats bij onze huidtherapeute. Deze zal in samenwerking met de arts een behandelplan opstellen. Tijdens dit consult bekijkt de huidtherapeute, in overleg met de arts, of u een geschikte kandidaat bent voor bepaalde medicijnen en stelt een behandelplan op. Door de nauwe samenwerking met de arts bent u verzekerd van een optimaal resultaat. Daarnaast ontvangt u ook aanvullende informatie met betrekking tot de voor- en nazorg. In de meeste gevallen ziet u al naar binnen vier weken een zichtbare verbetering van uw klachten.

Vergoeding

Steeds meer zorgverzekeraars vergoeden acné behandelingen volledig of gedeeltelijk wanneer ze worden uitgevoerd door een erkend huidtherapeut of dermatoloog. U heeft hiervoor in veel gevallen wel een aanvullende verzekering nodig. Soms moet er vooraf toestemming worden gevraagd aan de zorgverzekeraar om in aanmerking te komen voor een vergoeding. De huidtherapeut kan u hierbij helpen. Informeer bij uw zorgverzekeraar naar de voorwaarden van uw zorgverzekering.